AIKO som upträdde på Future Echoes till Eurovision i Malmö

2023 – 12 – 22

AIKO som upträdde på Future Echoes till Eurovision i Malmö

Aiko som man såg i februari på Future Echoes kommer representera Tjeckien för Eurovision i Malmö 2024. Future Echoes hade ett fokus på Tjeckien och tack vare en mycket bra representation av värdstaden Norrköping och UNESCO music cities nätverket fick festivalen hit flera prominenta tjeckiska artister bland annat Aiko.

– Hela den delegationen från Tjeckien var kulmen på ett jobb vi startade nere i Rumänien för två år sedan när Future Echoes mötte representanter för EU och Sverige skulle få ordförandeskapet från Tjeckien säger Peter Åstedt på Future Echoes. Det som är fantastiskt att jobba i Norrköping är att staden fattade direkt vad vi jobbade på och tog tag i bollen och skapade flera lyckade möten och visade vad Norrköping kan erbjuda vilket har resulterat i en massa bra saker för det lokala musiklivet i Norrköping och nationellt i Sverige fortsätter Peter.

Ett par saker har vart framträdande. Norrköpings entreprenörer har vart nere i Brno i Tjeckien och skapat kontakter och inspiration för att utveckla nattlivet i Norrköping. Future Echoes skapade kontakter till tjeckiska festivaler bland annat United Island of Prague och Rock for People där vi nu har utbyten och svenska artister har kommit in i Tjeckien och tjeckiska artister har kommit till Sverige. Nästa som kommer hit är Pam Rabbit till Future Echoes 2024 som är en stor satsning från Universal och Live Nation.

Framgångssagan med Aiko är inte det enda som har hänt med artister och låtskrivare från Future Echoes. I somras blev CosmosPeople från Taiwan årets band på Golden Melody Awards, motsvarigheten till Grammis i Asien. Future Echoes var på plats i Taipei när de vann framför 51 miljoner tv tittare i Asien. CosmosPeople gillade Norrköping så mycket att de släppte en video ”Good Day, Good Life” som är inspelad i Norrköping och visar staden från sin bästa sida.

Det lokala musiklivet i Östergötland har också haft framgångar. Bandet Revive från Mjölby som togs ut och cochades av Future Echoes hittade en bokare från Baltikum och fick en turné på flera datum.

Låtskrivar campet Future Songs har också fått spinoffeffekter. Internationell bransch såg vad campet kunde åstadkomma när den norska låtskrivaren Rikke Normann blev signerad av den legendariska labeln Cooking Vinyl i Storbritannien. Ett special läger skapades i Sofia i Bulgarien under våren och låtskrivare och organisatörer från Future Songs satte ihop campet och skrev för Bulgariens största artist Michaela Fileva och blev albumet 96.

Senaste singeln från 96 som kom i veckan

Dokumentär om lägret

Utöver det här har artister som Musketeer fått en europisk bokare. Kryptik fick en synk agent. The Magnettes blev bokade till Glastonbury Festival, United Islands of Prague, MMB och Sommersound. Bara Jonson & Free blev bokade till världens största festival Summerfest i USA. Bonander blev bokad både till Taiwain. Tribe Friday fick ett skivbolag. Radiogeist, The Magnettes, Bonander, Sun, Satch, Antikvariniai Kašpirovskio Dantys och Bara Jonson & Free blev bokade till Spike Festival. Antikvariniai Kašpirovskio Dantys fick också en turné i Indien. Sun har blivit ett av Europas största framgångar och blev bokade till MMB och Eurosonic från Future Echoes. Maz gjorde flera låtar i Norrköping och blev bokade till flera stora festivaler. Alexandra Aldén ger sig ut med svenska Meadows på en europeisk turné i vår. I Want Poetry blev bokade till flera svenska festivaler. Det här bara ett litet utval av allt som händer under Future Echoes i Norrköping.

Vill man se framtidens artister så är Norrköping och Future Echoes platsen. I början av januari kommer vi släppa en massa intressanta artister från hela världen som ska möta den lokala musikbranschen och artister. Redan nu har vi släppt tunga namn som legendariska Subpop, Wise Music Group och State51 Conspiracy som talare. Som en teaser, det kommer mer som har med stora Eurovision att göra.

Future Echoes is showcase brand owned by Discover Sensation.

» Linked In

#FE2024