Future Echoes släpper nya talare till festivalen.

Future Echoes släpper idag fyra nya talare till festivalen den 16 till 18 september. Javier Lorbada från Spanien, Dan Fintescu från Rumänien, Mia Ternström från Sverige och Simon Gurney från Storbritannien.

Vi har en stor bredd på ämnena som vi kommer ta upp under Future Echoes och dessa fyra har en väldig bredd i kunskap, erfarenhet och kan hjälpa en artistkarriär på många sätt säger Peter Åstedt från Future Echoes. Att vi får hit personer som jobbar på stora europeiska mediahus som BBC och Antenna Group sätter en hög internationell nivå på Future Echoes, fortsätter Peter.”

Javier Lorbada var chef på tv-kanalen Sol Música under 17 år i Spanien och Portugal samt arbetade för andra olika radio- och TV-stationer, inklusive den spanska utgåvan av MTV Magazine. Idag jobbar han som frilansande musikjournalist och samarbetar med topptidningar och intervjuar artister som Madonna, Lou Reed, Shakira, Janet Jackson. Han är också digital kommunikationskoordinator för artister, varumärken, evenemang, utställningar och festivaler, och är curator och skapar officiella spellistor för stora streamingplattformar.

Simon Gurney har jobbat 15 år i BBC Studios – BBC: s kommersiella arm – som har tagit hand om deras musiklicenser och synkronisering för en katalog på cirka 2 miljoner musikinspelningar. Innan dess tillbringade han 7 år på EMI Records och tog hand om musiklicensiering. Innan dess 8 år på tre dansetiketter (Ministry of Sound, Distinct’ive och DMC) med att ta hand om affärsfrågor, licensiering och synkronisering i olika kapaciteter.

Mia Ternström är projektledare för Keychange (där Future Echoes finns med) och Koordinator för barn och unga på Musikcentrum Öst. Musikcentrum Öst är en del av Musikcentrum Riks, en medlemsorganisation för frilansande musiker som representerar över 550 professionella musikakter från hela Sverige. Musikcentrum grundades 1970 och organisationen strävar efter att möjliggöra livemusik på alla scener genom att marknadsföra medlemmar, nätverka samt skapa projekt som stärker det fria musiklivet. 2017 var Musikcentrum Öst en av initiativtagarna bakom Keychange, ett globalt jämställdhetsprojekt med en praktisk agenda för en jämställd musikindustri. Mia arbetar också som sångerska och artist och har turnerat, producerat och framträtt sedan 1998.

Dan Fintescu är radio-DJ för den främsta rumänska radiostationen Kiss.FM. Han är också manager och bokningsagent. Han är huvudmoderator och organisationspartner för Mastering the Music Business (MMB) som är Rumäniens största showcase-festival.

Om Future Echoes

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som öppnar 2021, den 16 till 18 september i Norrköping, men kommer att arrangeras årligen i februari med start 2022. Festivalen kommer ha 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare. Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Ansökningar från snart 2000 artister från över 60 olika länder har redan kommit in och det är öppet att söka fram till juni. Under festivalen kommer priset Cashbox Lifetime Achivment delas ut. Festivalen har redan flera internationella samarbeten med artistutbyten, mycket genom samarbetet med UNESCO Creative Cities Network i Norrköping. Sedan i starten i juni 2020 har Future Echoes redan varit representerade på internationella showcasefestivaler både i paneler och med utbyten med svenska artister som gjort framträdanden utomlands virtuellt.

Future Echoes drivs av den ideella föreningen Discover Sensation och produceras i samarbete med Norrköpingsföretaget United Vision AB.

Biljetter:

Future Echoes