Future Echoes i samarbete med Studiefrämjandet och Sensus.

Future Echoes inleder ett samarbete med studieförbunden Studiefrämjandet och Sensus. Båda förbunden kommer ha scener på festivalen och därmed stärka närvaron med flera nationella och lokala artister och aktörer. Studiefrämjandet kommer jobba med Nemis (New Music in Sweden) som är Studiefrämjandets livescen för artister som kommit lite längre i musikkarriären och nu vill visa upp sig i ett proffsigare sammanhang på klubbar och festivaler. Sensus kommer ha ett nationellt showcase för sina akter under festivalen och båda studieförbunden komme även bistå festivalen med viss infrastruktur kring scenerna.

– Studieförbunden är ett otroligt viktigt nav inom den svenska musikindustrin och att kunna ta med två starka förbund som jobbar mycket med musik kommer tillföra festivalen en styrka, säger Peter Åstedt från Future Echoes.

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som sker helt live den 16 till 18 september 2021 i Norrköping, men kommer i fortsättningen arrangeras årligen i februari med start 2022, 17 till 19 februari. Festivalen kommer ha 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare som hålls på Elite Grand Hotel i Norrköping. Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Festivalen har redan fått ansökningar från snart 2000 artister från över 65 olika länder. Det är öppet att söka fram till juni. Under festivalen kommer priset Cashbox Lifetime Achivment delas ut. Festivalen har redan flera internationella samarbeten med artistutbyten, mycket genom samarbetet med UNESCO Creative Cities Network i Norrköping. Sedan i starten i juni 2020 har Future Echoes redan varit representerade på internationella showcasefestivaler både i paneler och med utbyten med svenska artister som gjort framträdanden utomlands virtuellt. Future Echoes drivs av den ideella föreningen Discover Sensation och produceras i samarbete med Norrköpingsföretaget United Vision AB.

Studiefrämjandet / Nemis

Sensus